Zasady 7 Stud Card

Zasady 7 Stud Card

7Stud Card

Zanim Holdem, Omaha czy inne gry z kartami wspólnymi stały się popularne, to najbardziej znaną odmianą pokera był 7 Card Stud. Kiedyś nawet 7 Stud nazywany był najczystszą formą pokera. Zapewne ze względu na bogatą historię jak i stopień trudności tej odmiany pokera.

Stud wymaga od zawodników większej koncentracji. Bliżej mu też do takich gier jak Brydż i Remik, niż do odmian pokera z kartami wspólnymi. Według wielu pokerzystów 7 Card Stud (Stud 7-kartowy) jest przodkiem jednej z najpopularniejszych gier pokerowych – Texas Hold’ema. W popularnych ostatnio turniejach gier mieszanych, takich jak HORSE i SHOE, jedną z gier zawsze jest 7 Card Stud.

W odróżnieniu od Hold’ema mamy jednak pięć zamiast czterech rund licytacji i nie występują karty wspólne. Każdy z graczy posiada siedem swoich własnych kart.

I tak na samym początku otrzymujesz 3 karty – 2 zakryte i 1 odkrytą. Po kolejnych rundach licytacji w Twoje ręce trafią 3 kolejne karty otwarte i na sam koniec ostatnia, siódma karta zakryta.

Z kompletu kart wybierasz 5 najlepszych, aby stworzyć kompletny i jak najwyższy układ.

Jednocześnie musisz pobić najlepsze, pięciokartowe układy swoich przeciwników. Jako, że żadna z tych kart nie jest wspólna strategia gry jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, blefowanie łatwiejsze a emocje często sięgają zenitu!

Seven Card Stud jest zwykle rozgrywany w odmianie Limit – z zastosowaniem z góry określonej i stałej wysokości zakładów. Na przykład, przy stole typu „limit $2/$4” w dwóch pierwszych turach licytacji wysokość zakładów wynosi $2, a w kolejnych trzech – $4.

Czasami spotykane są także stoliki, gdzie obowiązuje struktura obstawiania Spread Limit lub Pot Limit.

Zasady gry w pokera 7Stud Card

Grę w 7 Stud Card można podzielić na 4 grupy:

  1. Przygotowania
  2. Bring In
  3. Rundy Licytacji
  4. Odsłonięcie Kart (showdown)

Stud ma jedną grupę zasad więcej niż Texas i Omaha. W przeciwieństwie do tych gier, zupełnie nową zasadą jest regułą „Bring In”.

Przygotowanie do gry w Studa

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić to rozdać wszystkim żetony. Upewnij się, że każdy z graczy ma odpowiednią ilość żetonów o nominale małego bicia, dużego bicia i ante.

Duże bicie jest dwa razy większe od małego bicia i dziesięć razy większe od ante. Minimalne wkupienie się do gry to równowartość dwudziestu dużych bić.

W grze Stud nie używa się „buttona”, ponieważ nie ma znaczenia kto jest dealerem.

Zasady Obstawiania

Zasady omówmy na przykładzie najpopularniejszej odmiany Studa – Fixed Limit, aczkolwiek warto pamiętać w 7 stud card grać można również w strukturze pot limit i spread limit.

Tasujemy karty i czekamy aż wszystkie osoby przy stole zapłacą ante. Ante musi być wrzucone do puli przez wszystkich zawodników, którzy chcą wziąć udział w rozdaniu.

Dealer zaczyna od osoby po swojej lewej stronie, rozdając jej jedną kartę i kontynuuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy z graczy otrzymuje 2 karty zakryte i 1 odkrytą. Zakryte karty nazywamy „hole cards” lub “ręka” (ang. hand).

Bring in

W każdej grze karcianej jest reguła, która wyznacza osobę wykonującą ruch jako pierwsza. W Omaha i Holdem akcja zaczyna się od pierwszej osoby za dużą ciemną. W 7 Stud grę zaczyna się od „bring in”.

Osoba, której odkryta karta ma najniższy nominał, płaci „bring in”. Jeżeli dwóch graczy ma kartę o takim samym nominale, decyduje kolor. Starszeństwo kolorów jest alfabetyczne: od najgorszych – clubs (trefl), diamonds (karo), hearts (kier) i spades (pik).

As liczy się jako najwyższa karta.

Gracz, który musi wpłacić „bring in”, ma dwa wyjścia. Może wrzucić „bring in” w wysokości ante, lub w wysokości małego bicia.

Pierwsza Runda Obstawiania (Trzecia Karta)

Pierwszy gracz po lewej stronie od osoby płacącej „bring in” zaczyna licytację. Ma do wyboru trzy opcje:

  • PasNie wrzuca nic do puli, pasuje rękę i czeka na kolejne rozdanie.
  • Sprawdzenie – Wyrównuje kwotę „bring in”.
  • Podbicie – „Bring in” może mieć dwie wartości: ante lub małe bicie. W pierwszym wypadku podbiciem będzie skompletowanie małego bicia. W drugim podbiciem będzie podwojenie małego bicia.

Runda licytacji kończy się kiedy zostaną spełnione dwa warunki:

  1. Wszystkie osoby miały okazję wykonać ruch.
  2. Wszyscy, którzy nie spasowali, wrzucili do puli taka samą kwotę.

Przykład dla gry 7 stud card – 50¢/1$ :

1. Minimalny „bring in”

Gracz 1 płaci „bring in” w wysokości ante – 10¢.

Gracz 2 sprawdza 10¢, lub kompletuje 50¢.

ALBO:

2. Maksymalny „bring in”

Gracz 1 płaci „bring in” w wysokości małego bicia – 50¢.

Gracz 2 sprawdza 50¢, lub podbija do 1$.

Druga Runda Licytacji (Czwarta Karta)

Po zakończeniu pierwszej rundy licytacji, dealer rozdaje każdej z osób biorącej jeszcze udział w rozdaniu, po jednej odkrytej karcie. Zaczyna od pierwszej osoby po swojej lewej stronie. W tej i każdej kolejnej rundzie, osobą zaczynającą licytację jest ta, której odkryte karty tworzą najgorszy układ. Ranking rąk jest taki sam jak w innych odmianach pokera.

Na „fourth street czyli czwartej karcie” odkryte mamy dwie karty. Najlepszym możliwym układem jest para asów, a najgorszym dwójka i trójka. Każda para jest lepsza od dwóch wysokich kart.

:2c :2d jest lepszym układem niż :As :Ks.

Jeżeli dwóch zawodników ma taki sam odkryty układ, decyduje kolor wyższej karty. Na przykład:

Gracz 1: :As :Kc

Gracz 2: :Ah :Ks

Gracz 1 ma lepszy układ, ponieważ as pik jest mocniejsza kartą od asa kier.

Gracz 1: :3s :3c

Gracz 2 :3h :3d

Gracz 1 ma lepszy układ, ponieważ trójka pik jest mocniejszą kartą od trójki kier.

Po ustaleniu, który odkryty układ jest najwyższy, dana osoba zaczyna licytację. Może poczekać lub uderzyć za wartość małego bicia.

Licytacja przebiega identycznie jak na „fourth street”. Do wyboru są trzy opcje: pas, sprawdzenie lub bicie. Każde kolejne podbicie to sprawdzenie i dołożenie małego bicia.

Trzecia Runda Licytacji (Fifth Street)

Po zakończeniu drugiej rundy dealer rozdaje każdej z osób po jednej odkrytej karcie. Zaczyna od pierwszej osoby po swojej lewej stronie. Gracz z najlepszym odkrytym układem rozpoczyna licytację. Od tej rundy, zawodnicy używają dużego limitu bić. Licytacja przebiega na tych samych zasadach co w rundzie drugiej.

Czwarta Runda Licytacji (Sixth Street)

Ta runda jest identyczna do poprzedniej.

Finałowa Runda Licytacji (Seventh Street)

Po zakończeniu czwartej rundy licytacji, dealer rozdaje każdej z osób biorących jeszcze udział w rozdaniu po jednej ZAKRYTEJ KARCIE. Gracz z najlepszym odkrytym układem rozpoczyna licytację.

W finałowej rundzie licytacji używa się dużego limitu bić.

Odslonięcie kart – showdown

Po zakończeniu ostatniej rundy licytacji zawodnicy, którzy zostali w grze będą odkrywać swoje karty. W tym momencie najlepszy pięciokartowy układ wygrywa rozdanie. Pozostałe 2 karty nie mają żadnego znaczenia.

Odsłonięcie Kart (showdown)

Po zakończeniu ostatniej rundy licytacji zawodnicy, którzy zostali w grze będą odkrywać swoje karty. W tym momencie najlepszy 5-kartowy układ wygrywa rozdanie. Pozostałe dwie karty nie mają żadnego znaczenia.

Zasady wyboru najlepszego układu:

  • Nie używa się innych kombinacji kart niż te podane w rankingu. Nawet mając trzy pary do najlepszego układu bierzemy tylko dwie najwyższe.
  • Jeżeli gracz ma :2h :Jc :Qc :Kc :Ad :Ts :9c, jego najlepszym układem jest strit :Ts :Jc :Qc :Ks :Ad
  • Jeżeli wszyscy pozostali gracze nie mają nic (nawet pary), zwycięzcą zostaje gracz z najwyższą pojedynczą kartą.
  • :Ac :3h :4d :6s :7s jest lepszy niż :Ks :Qs :Jc :9c :8d
  • :Ac :Jh :9s :8d :6h jest lepszy niż :Ah :Jc :9d :8c :2s
  • Na tym etapie gry kolory kart nie są brane pod uwagę. Jeżeli dwóch graczy ma taki sam zwycięski układ, następuje podział puli.

Po wyznaczeniu zwycięzcy dany gracz otrzymuje pulę i partia zostaje zakończona. Wszyscy płacą ante i rozpoczyna się kolejne rozdanie.

W przeciwieństwie do gier Hold’em i Omaha dealer nie musi się zmieniać. Jeżeli cały czas rozdaje ta sama osoba, nie ma to żadnego wpływu na przebieg gry.

Dodatkowe zasady w studzie

  • Para na „Fourth Street”. Jeżeli na czwartej karcie gracz otwierający licytację ma otwartą parę, do wyboru ma trzy opcje: czekanie, małe bicie lub duże bicie. Jeśli w tej sytuacji gracz otwierający poczeka, kolejna osoba ma do wyboru te same opcje co on: czekanie, małe bicie lub duże bicie.
  • Po wybraniu jednej z opcji bicia, wielkość ta obowiązuje już przez całą rundę. Oznacza to, że: jeżeli gracz rozpoczynający uderzy za wielkość małego bicia, każda kolejna osoba, która chce podbić musi sprawdzić i dołożyć małe bicie. Jeżeli gracz wybierze opcje dużego bicia, każda kolejna osoba która chce podbić musi sprawdzić i dołożyć duże bicie.
  • Maksymalna liczba przebić. W danej rundzie licytacji można wykonać tylko jedno bicie i trzy podbicia. Po wykonaniu trzeciego podbicia kwotę uważa się za końcową i pozostali gracze mogą tylko sprawdzić lub spasować. Zasada ta obowiązuje tylko wtedy, jeżeli w rozdaniu nadal bierze udział więcej niż dwóch graczy.
  • Koniec Kart. Jeżeli w grze bierze udział osiem osób, niemożliwe jest aby wszystkim rozdać po siedem kart. Przed rozdaniem ostatniej karty upewniamy się, czy wystarczy ich dla wszystkich graczy biorących udział w rozdaniu. Jeżeli jest ich za mało, nie dajemy karty nikomu. Zamiast tego wykładamy jedną odkrytą kartę na środek stołu.Tą kartę traktujemy jako wspólną (na tych samych zasadach co w Hold’em i Omaha). Każdy gracz używa jej jako swojej siódmej karty.

Jak grać i wygrywać w 7 Card Stud

Zasada skutecznej strategii jest bardzo prosta – jeżeli 3 pierwsze karty, które otrzymałeś nie są mocne wtedy zrezygnuj z dalszej gry. Mowa tutaj o trzech kartach w tym samym kolorze, wysokich parach, ewentualnie układach oferujących strita.

Jeżeli na ręce ląduje Ci pojedynczy As to na pewno nie jest to ręka warta rozpatrywania – nie licz na to, że złowisz kolejnego asa. Musisz pamiętać, że każdy z oponentów posiada na ręce 7 kart!

Kluczem do osiągnięcia sukcesu w Studzie jest elastyczne dopasowywanie się do sytuacji na stole. Załóżmy, że początkowo na Twoją rękę trafiają trzy piki – 5, K i 10. Daje to dużą szansę na wysoki kolor. Musisz jednak przeanalizować dokładnie odkryte karty swoich przeciwników i policzyć ile potencjalnych pików zostało jeszcze w talii! Jeżeli okaże się, że większość z nich odkrywa piki wtedy nie zastanawiasz się i od razu pasujesz.

Sytuacja wygląda podobnie gdy liczysz na strita i zaczynasz z ręką 9, 10, J (lub podobną). Jeżeli na kartach odkrytych widzisz sporo Q, K lub 7 i 8 wtedy dalsza gra nie ma sensu – zwykle stracisz tylko żetony.

Podczas gry zwracaj również uwagę na nadmiernie agresywnych graczy posiadających wśród odkrytych kart wysokie figury. Bardzo często mogą po prostu szukać szansy do blefu zapuszczając się czasami nawet w 5-bety!

Właściwie dobieraj swoje ręce

W Studzie podobnie jak w Omaha można mieć wrażenie, że praktycznie przy każdym rozdaniu posiadamy szansę na wysokie układy. Jest to jednak wrażenie bardo złudne.

Pamiętaj o prostej zasadzie – jeżeli trzy pierwsze karty nie są ze sobą w żaden sposób powiązane (strit, kolor, para, trójka) wtedy nie graj dalej!

Nie powinieneś bać się wysokich par w odkrytych kartach przeciwnika. Jeżeli widnieją na nich dwa asy, Ty posiadasz natomiast dwie damy wcale nie znaczy, że ostatecznie nie wygrasz. Z powodu braku kart wspólnych możesz mieć o wiele większą szansę na złapanie dwóch par niż oponent.